ane.borrud@lomedia.no
22. mars presenterte regjeringen forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for 2025 til 2036. Kort oppsummert er det mer til drift og vedlikehold, samtidig med at flere store prosjekter får rødt lys.
Eller som regjeringen formulerer det i en pressemelding:
«Å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må er regjeringas hovedstrategi for transportpolitikken og for riksvegnettet».
Høl i hus hvis ikke
11. april var LOs samferdselspolitiske utvalg på Stortinget og ga sine innspill da transport- og kommunikasjonskomitéen hadde høring om transportplanen.
Der ba LO Stortinget se til erfaringene fra Trøndelag fylkeskommune, der det ble innførte krav om tariffavtaler for drift og vedlikehold av vei i 2021.
– Vi mener dette vil være et viktig tiltak som gjør at det lønner seg å være seriøs, sier Brede Edvardsen.
Han er leder av LOs samferdselspolitiske utvalg og leder i Arbeidsmandsforbundet, som blant annet organiserer arbeidsfolk som bygger og vedlikeholder veiene i Norge.
Edvardsen er fullt innforstått med at det er motstemmer som sier at det er i strid med EØS-avtalen å stille krav om tariffavtale i offentlige anbud. Men han er ikke bekymret. Arbeidsmandsforbundet er medlem i den internasjonale fagforeningen UNI Global Union, og den har tatt opp spørsmålet med EU-kommisjonen.
– Svaret vi har fått er at så lenge alle har anledning til å tegne tariffavtale, så kan dette stilles som krav.
Han mener at så lenge det ikke finnes noen dommer som sier at det er forbudt å stille krav om tariffavtale, så bør det gjøres.
– Det er tariffavtalene som regulerer arbeidsvilkårene til dem som skal gjøre jobben. Det er helt høl i hue at det ikke skal være lov å sette krav om det i offentlig anbud. Alternativet er at de seriøse med tariffavtale blir utkonkurrert på pris, understreker han.
Brede Edvardsen, leder i Arbeidsmandsforbundet og leder av LOs samferdspolitiske komité
Jan-Erik Østlie
Viktig å holde trykket oppe
40 prosent av pengene i forslaget til ny NTP, 494 milliarder kroner, er satt av til drift og vedlikehold. Samtidig gir regjeringen rødt lys for flere store samferdselsprosjekt som tidligere har vært inne i NTP. I alle fall fram til 2036.
– Vi har valgt å skyve på noen store prosjekt som koster svært mye, for å frigjøre handlingsrom til flere prosjekt i hele landet. Dette er med på å legge til rette for levende lokalmiljø og lønnsame arbeidsplasser, sier samferdselsminister Nygård i en pressemelding.
– Vi er i utgangspunktet ikke så glade for at de store prosjektene er lagt på is, men vi vet at drift og vedlikehold har blitt nedprioritert for lenge. Og det er viktig å ta vare på det vi har, kommenterer Edvardsen.
Han understreker at forslaget til ny NTP ikke er en spareplan, men at ressursene blir omdirigert.
– Den nye NTPen vil ikke føre til mindre aktivitet innen anlegg, og det er bra. Bygge- og anleggsbransjen er viktig for sysselsettingen, og når det ikke går så bra i bygg, er det viktig å holde trykket oppe i anlegg, sier han.