JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full seier for flyplassvekterne

Full seier for flyplassvekterne

SNUDDE SAKEN: Norsk Arbeidsmandsforbund og vekterne har jobbet målrettet for å stoppe et lovforslag som ville ramme sikkerhetskontroll­ørene på landets flyplasser.

SNUDDE SAKEN: Norsk Arbeidsmandsforbund og vekterne har jobbet målrettet for å stoppe et lovforslag som ville ramme sikkerhetskontroll­ørene på landets flyplasser.

Brian Cliff Olguin

Regjeringen ville endre loven så minst halvparten av landets flyplassvektere kunne byttes ut. Men vekterne vant fram med sitt syn.

merete.holtan@lomedia.no

I april ble det jubel i Arbeidsmandsforbundet, som organiserer omtrent 1.600 sikkerhetskontrollører på landets flyplasser. Forbundet – og vekterne selv – har jobbet systematisk for å snu et lovforslag de mente ville ramme både vekternes arbeidsplasser og sikkerheten på flyplassene.

23. april kom innstillingen fra justiskomiteen, som vil sende forslaget i retur til regjeringen.

– Dette var en veldig fornuftig og gledelig innstilling fra komiteen. Den viser at demokratiet virker ved at politikerne faktisk tar høringsinnspillene fra bransjen på alvor, sier Terje Mikkelsen, forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet.

Hvor mange vektere kan fjernes?

Han har i flere måneder jobbet målrettet for å endre politikernes syn på saken. Rådgiver for NAF-ledelsen, Kari Bernardini, forteller at forbundet nærmest ved en tilfeldighet kom over forslaget som lå til høring. Da startet arbeidet med å kontakte politikerne.

Regjeringens forslag gikk ut på å skille mellom personkontroll og annen kontroll på flyplassene, hvor bare dem som har direkte med personer å gjøre, trengte å ha vekterutdanning. Alle andre oppgaver kunne utføres av servicemedarbeidere, som bare har et ukeskurs i sikkerhet.

NAF mente at «personkontroll» strengt tatt kunne snevres inn til kroppsvisitasjon, og anslo at så mange som halvparten av vekterne på landets flyplasser kunne bli erstattet med folk uten relevant utdanning.

Hva da med sikkerheten? spurte forbundet, sammen med NHO Service og Handel, vaktselskapenes interesseorganisasjon. De to organisasjonene er motparter i lønnsoppgjøret, men samarbeidet om å opplyse politikerne i saken om flyplass-bemanningen.

NAF snakket med partiene på venstresiden, mens NHO Service og Handel kontaktet dem på høyresiden. I tillegg møtte både Terje Mikkelsen og Arne Stadheim i NHO Service og Handel i justiskomiteens høring.

– Å foreslå svekkelser i sikkerhetskontrollen ved lufthavnene når vi er i den spente sikkerhetspolitiske situasjonen på flere tiår, fremstår helt uvirkelig, sa Terje Mikkelsen der.

PÅ SAMME SIDE: I spørsmålet om flyplassvekterne jobbet Terje Mikkelsen (til venstre) i NAF og Arne Stadheim i NHO Service og Handel sammen. Bildet er tatt rett før høringen i justiskomiteen.

PÅ SAMME SIDE: I spørsmålet om flyplassvekterne jobbet Terje Mikkelsen (til venstre) i NAF og Arne Stadheim i NHO Service og Handel sammen. Bildet er tatt rett før høringen i justiskomiteen.

Jan-Erik Østlie

Vekterne engasjerte seg

Hovedtillitsvalgt i Avarn Security Aviation, Frank Aamo, omtalte forslaget som «helt krise». Han fryktet at over halvparten av vekterne på Værnes ville miste jobbe eller gå ned i lønn, og konstaterte at sikkerheten på flyplassen ville bli dårligere.

Aamo tok derfor en telefon til vekterkollega og SV-politiker Jason Alexander Kannemeyer. Kannemeyer tok stafettpinnen og ringte partikollega Andreas Sjalg Unneland, som sitter i justiskomiteen.

Han kunne fortelle at SV var enige med vekterne.

– Dette forslaget må stoppes, sa Unneland til Dagsavisen.

23. april kveld ble det altså klart at politikerne snudde, med et flertall bestående av Høyre, FrP, SV og Venstre. Justiskomiteen vil sende forslaget tilbake til regjeringen, der departementet må se på det på nytt.

Odd Harald Hovland, som sitter for Ap i justiskomiteen, sier til Dagsavisen at bransjeorganisasjonens protester påvirket politikerne:

– Forslaget feilet fordi både NHO Service og Handel og Arbeidsmandsforbundet var veldig kritiske til endringen.

– Viser at det faktisk går an

I sin innstilling skriver komiteen at «flertallet kan ikke støtte en slik svekkelse i den sikkerhetspolitiske situasjonen vi befinner oss i dag.»

Komiteen mener også at de sosiale følgene av forslaget ikke er blitt tatt hensyn til, altså at vektere kan miste jobben eller gå ned i lønn, og at «de berørte parter ikke i tilstrekkelig grad har blitt involvert i regjeringens arbeid med forslaget.»

Den konstateringen er Terje Mikkelsen glad for. Han har tidligere kritisert at dem forslaget gjelder, ikke er blitt hørt i prosessen.

Nå er han og forbundet stolte.

– Denne prosessen viser hvor viktig det er at arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner jobber sammen for bransjen, sier forbundssekretæren.

– Det viser seg at det faktisk går an. Vi har snudd en hel komité og opplevd at regjeringen får sitt eget forslag tilbake. Å få et slikt gjennomslag, tror jeg aldri vi har vært med på før, sier rådgiver Kari Bernardini.

Det viser at demokratiet virker ved at politikerne faktisk tar høringsinnspillene fra bransjen på alvor.

Terje Mikkelsen i Arbeidsmandsforbundet

26.04.2024