Utestengt: Vegvesenet har vunnet fram i retten: Itinera får ikke delta i konkurransen om å bygge E6 fra Megården til Mørviksbotten.
Statens vegvesen
torgny@lomedia.no
I Nordland skal E6 fra Megården til Mørviksbotn bygges. Dette er en strekning på 22 kilometer med en prislapp på 5,2 milliarder kroner – og det er denne strekningen det italienske selskapet Itinera gjerne ville være med i konkurransen om byggingen av.
Men: Mange eksempler på sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i Danmark, gjorde at Vegvesenet ville stenge selskapet ute.
Det godtok ikke Itinera, og gikk til sak mot Vegvesenet.
Nå har Vegvesenet vunnet fram i retten: Det italienske selskapet får ikke delta i konkurransen om å bygge veistrekningen. Det betyr også at selskapet er utestengt fra andre konkurranser hos Vegnesenet i Norge i tre år, med mindre de kan dokumentere at de har ryddet opp.
Oslo tingrett slo fast at det ikke er i strid med EU-retten å utestenge useriøse utenlandske firmaer fra offentlige kontrakter i Norge.
Gjentatte og alvorlige brudd
I slutten av september ble det i Oslo tingrett dokumentert mange eksempler på fusk med timelister, lønnstyveri og falske underskrifter.
Michael Severinsen fra Arbeidsmandsforbundets søsterorganisasjon i Danmark, 3F, la fram mesteparten av dokumentasjonen. Han har fulgt mange av sakene Itinera har vært involvert i i Danmark.
I retten hevdet Statens vegvesen at Itinera har dokumentert gjentatte og alvorlige brudd på bestemmelser om arbeidsforhold begått av underentreprenører til Itinera, og at dette er tilstrekkelig til å avvise selskapet.
I tillegg har Itinera selv begått brudd på tariffavtaler ved byggingen av brua over Storestrøm. De to andre Itinera-anleggene som ble trukket fram var byggingen av sykehusene i Odense og Køge.
FriFagbevegelse har kontaktet Itineras advokat, han vil vente med å uttale seg i saken til han har lest dommen.
Timelister er forfalsket
Itinera mener at forholdene som stenger dem ute, er begått av undernetrerprenører. De har gjort mange tiltak for å rette opp i dette. Dessuten ligger de langt tilbake i tid.
Men dommeren i tingretten, Jørgen Reinholdtsen, er ikke enig i dette.
Han mener at bruddene som er avdekket i disse sakene ikke dreier seg om mindre uregelmessigheter. Det er snakk om gjentatte og alvorlige brudd på bestemmelser om arbeidsforhold.
«Et gjennomgående trekk ved sakene er at timelister er forfalsket og rettmessig lønn derfor ikke er utbetalt. En del av sakene ligger tilbake i tid, men den nyeste er fra april 2024. Dette viser at Itinera fortsatt har problemer med underentreprenørenes overholdelse av grunnleggende bestemmelser om arbeidsforhold».
Sterkt signal
– Vi mener dette er en viktig og tydelig kjennelse som diskuterer alle sider av saken grundig og godt. Det sender et sterkt signal til anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i en pressemelding.
– Det er kjempeviktig å ha denne adgangen for å kunne motvirke arbeidslivskriminalitet og sikre et trygt og regulert arbeidsliv med ordnede lønns og arbeidsforhold på våre anlegg. Denne kjennelsen understreker at vi her er på rett vei, sier Davik.
Følger med i utlandet
Dommen i Oslo kommer garantert å vekke internasjonal oppsikt. Danskene som har hatt erfaring fra Itinera følger nøye med.
– Jeg synes det er interessant at Statens vegvesen i Norge benytter seg av denne muligheten, sa Michael Severinsen etter at han har vitnet.
– Jeg vet at det er mange i Danmark som vil ønske at vi gjorde det samme. Altså forhåndsscreenet de entreprenørene som vil legge inn anbud på prosjektene som blir bygget for våre skattekroner, uttalte han.
– En spennende dom
Eirik W. Næss er anleggskoordinator i Norsk Arbeidsmandsforbund. Han har fulgt Itinera-saken nøye både i Danmark og i Norge.
– Dette er en spennende dom. Det er viktig at byggherren kan stille krav til entreprenøren slik at entreprenøren ikke kan organisere seg vekk fra ansvaret, sier Næss.
Dommen har ankefrist etter at Arbeidsmanden har gått i trykken.
Ros fra samferdselsministeren
– Staten skal være best når det gjelder kampen for et seriøst arbedisliv, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Han er svært glad for at Statens vegvesen har vært i forkant når det gjelder kampen mot sosial dumping.
– I denne saken har Vegvesenet utvist et godt skjønn. Og vist at de skal være best når det gjelder kampen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet, sier han.
Siden det fortsatt er mulig for Itienera å anke kjennelsen vil ikke Nygård gå inn i den konkrete saken.
– Har politisk ledelse i departementet kommet med noen konkrete innspill til Statens vegvesen?
– Nei, det har vi ikke. Når jeg har truffet utbyggingsdirektøren har vi snakket om dette, men dette har Statens vegvesen håndtert på egen hånd. Men vi applaudere det de har gjort.