oystein@lomedia.no
Norge har store planer om å bygge verdens første fullskala skipstunnel. Den skal gi tryggere seilas forbi det værharde Stadlandet.
Planen er at den skal bli 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og 36 meter bred.
Gustav Landsverk, tillitsvalgt for Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket, er bekymret for om planene for Stad skipstunnel kommer til å strande.
– Det ser mørkt ut. Jeg er slett ikke sikker på hvor interesserte Arbeiderpartiet er i å bygge, sier Landsverk til Arbeidsmanden.
Stadhavet er et av de mest værharde havområdene i Norge, med hyppige stormer og krevende forhold.
Det ligger på vestkysten av Norge, mellom Nordfjord og Sunnmøre, i Vestland fylke.
Tre tilbud
Det er tre entreprenører som nå har gitt tilbud på byggingen av Stad skipstunnel:
• Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge)
• AF Gruppen Norge AS (Norge)
• Eiffage Génie Civil (Frankrike).
I 2021 vedtok Stortinget at dersom prisen overstiger fem milliarder kroner, må prosjektet behandles på nytt.
Mye dyrere
Og Stad skipstunnel blir langt dyrere enn det Stortinget har sagt ja til. Det bekreftet Kystverket i august.
Rammen fra Stortinget var på 4,09 milliarder i 2021. Justert for inflasjon er det over 5 milliarder i dag.
Kostnadene har blitt så høye at prosjektet må tilbake til Stortinget for ny behandling.
Gustav Landsverk mener Stad skipstunnel står i fare for å bli nedprioritert.
Ser mørkt ut: Gustav Landsverk i Kystverket mener Stad skipstunnel er en god idé, men han tviler på om den noen gang blir bygget.
Tri Nguyen Dinh
Regjeringen: Svarer ikke
Regjeringen har hittil ikke ønsket å svare på om de fremdeles støtter prosjektet.
Arbeidsmanden har spurt kommunikasjonsavdelingen i Arbeiderpartiet om Stad skipstunnel.
Vi ble henvist til Samferdselsdepartementet, som henviste til Nærings- og fiskeridepartementet.
Vi har spurt om når byggingen av Stad skipstunnel starter og om hva som er departementets syn på byggestart etter at det er levert tre ulike tilbud.
– Anbudsprosessen for prosjektet Stad skipstunnel er lagt opp som en anbudskonkurranse med forhandlinger. Ved frist 10. juni var det levert inn tre tilbud og disse tilbudene er nå til vurdering, svarer statssekretær Kristina Sigurdsdottir Hansen (Ap).
Hun legger til:
– Av konkurransemessige hensyn har ikke Kystverket oppgitt detaljerte opplysninger om innkomne tilbud, men det har blitt gjort kjent at innkomne tilbud ligger over kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt.
Hansen opplyser at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om oppfølgingen av prosjektet Stad skipstunnel i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjett for 2026.
